2 Nisan 2015 Perşembe

Bloklar ( BLOCKS ) Alanı - Blok Kavramı ve Görünümü


"Android Yazılımı Artık Çok Kolay"

  1. BLOCKS ALANI:
    1. BLOCK KAVRAMI VE GÖRÜNÜMÜ:
App Inventor 2” de bir önceki bölümde anlatılan dizayn ekranında, “Viewer Alanı” na yerleştirilmiş olan tüm nesnelerle ilgi tüm programatik özellikler bu alanda yani “Blocks” alanında görüntülenen bileşenin üzerine tıkladığımızda sağ tarafta beliren bir liste içinde görüntülenir. Kontrol edebildiğimiz veya programlamaya katabildiğimiz bileşen özellikleri bileşenlere göre değişir ama temelde aşağıdaki başlıklar altındadır.

  • Olaylar (Events): İlgili bileşen ile ilgili bir durumun meydana gelmesidir. Bu durumlar işletim sistemi aracılığı ile programa iletilir. Bir butona basmak için cihazın dokunmatik ekranına dokunduğunuzda ve çektiğinizde oluşan “OnClick” durumu gibi izlenebilen ve kullanıcı veya programın akışı sırasında meydana gelen olaylardır. Bir Screen ekranının “Close” metodu ile kapatılması. Olaylar içine metodları “Methods” alacak şekilde yapılmıştır. Aşağıdaki resimde şekli görünmektedir. Renklerine dikkat, tüm Olayla ilgili bloklar aynı renktedir.
BLOK_EVENT.pngBLOK_EVENT_02.png
  • Metodlar (Methods): Bu özellik ilgili bileşen ile ilgili hazırlanmış metodları içerir. Yani bileşenin herhangi bir işini yapması gibi yukarıda resimde bize hazırlanan iki farklı metod görünüyor. Üstteki TextBox bileşeninin “Text” özelliğine sonuna getirilecek bileşeni atamak için hazır beklemektedir. Bu methos bir olay ile tetiklenirse TextBox bileşeninin “Text” özelliğine istenilen değeri yazacaktır. Alttaki metod örneği ise yine Camera bileşeninin “TakePicture” işlemini yapmasını yani fotograf çekmesi işlemini yaptıracatır. Methodlar genelde Mor renklidir. Fakat AppInventor un bizim için hazırladığı ve bileşenlerin özelliklerine değer atamaya yarayan “set” blokları da bir metod dur. Şekli aynıdır renkleri farklıdır.
  • Bileşen Özellikleri (Properties): Bir önceki bölümde dizayn ekranının sağında olan ve “Components” alanındaki bileşenlere tıklayınca görüntülen “Properties” alanı içinde olan özelliklerdir bunlar. Bazı bileşen özellikleri sadece bloklarda görüntülenebilir dizayn ekranında görüntülenmez. Butonun üzerindeki etiket yani yazı, arka plan rengi, boyutlar gibi. Bu özellikler koyu yeşil “set” blokları ile değiştirilebilir veya açık yeşil özelik değerleri ile başka bir değişkene aktarılır. örnek resimlerde Buton bileşeninin ilgili blokları görünmektedir.

1 Nisan 2015 Çarşamba

Dizayn ( Designer) Ekranı - PROPERTIES Alanı




"Android Yazılımı Artık Çok Kolay"




  1. PROPERTIES ALANI
Bu alanda “Components” alanı içindeki üzerine tek tıklayarak seçtiğiniz bileşenin özelliklerini görebilirsiniz. Bu özelliklerin hem buradan hemde blok bölümündeki programımızdan kontrol edilebileceğini söyleyelim.
“set” kelimesi ile başlayan (Koyu yeşil renkte) bloklar bu özelliklere değer aktarır. Açık yeşil renkte bloklar ise bu özeliği bir değişkene aktarır. Blok Alanını anlatacağımız bir sonraki bölümde bu konulara detaylı bir şekilde değineceğiz.
Kimi bileşenlerin bu alanda kontrol edilen bir özelliği olmayabilir.

Dizayn ( Designer) Ekranı - MEDIA Alanı


"Android Yazılımı Artık Çok Kolay"



  1. MEDIA ALANI
Bu alandaki “Upload File” (Dosyayı karşıya yükle) butonu ile ses, resim ve video dosyalarını projenize dahil edebilirsiniz.

Dahil edilen dosyalar burada kalacaktır. Size tavsiyem basit ses ve resim, ikon dosyaları harici yüksek boyutta dosya yüklemeyin. Çünkü derleme aşamasında bu dosyalar derleme paketine aktarılıyor, hem işlemi uzun sürüyor hemde deneme amacıyla çalıştırması. Böyle büyük boyutlu bir dosyaya erişimi yukarıda anlatılan “File” bileşeni yardımıyla veya internet üzerinden erişim ile vermeniz sağlıklı olacaktır.

Kararlı bir program dosyası görece küçük olmalıdır. Daha hızlı hafızaya yüklenip çalışması ve kolay paylaşılması elzemdir.

Dizayn ( Designer) Ekranı - COMPONENTS Alanı


"Android Yazılımı Artık Çok Kolay"




  1. COMPONENTS ALANI
Bu alanda projenize eklediğiniz tüm bileşenleri sırasıyla görebilir ve ilgili bileşeni silebilir, veya adını değiştirebilirsiniz.

Seçili olarak tüm bileşenler projeye eklendiği zaman APPINVENTOR bu bileşenlere otomatik olarak isim verir (Button1, Button2 …). Bu bölümde bileşenlerin isimlerini projenize göre düzenleyin.

Dizayn ( Designer) Ekranı - VIEWER Alanı


"Android Yazılımı Artık Çok Kolay"



  1. VIEWER ALANI
    1. Android Cihaz Ekranı Görsel Bileşenler: Bu bölümde görsel olarak cihazın ekranında algılanan ve çeşitli şekillerde programlama ortamındaki bir işleme müdahele eden bileşenler görünür. Bunlara örnek olarak; TextBox, Button, CheckBox, Image, Label ve ListPicker verilebilir.
Zaten bir bileşen görsel özellikte değilse, siz bileşeni sürekleyip uygulamanıza dahil etmek için ekran üzerine bırakınca, bu cihaz ekranı görünümünün altına kayacaktır.
Görsel Olmayan İşlevsel Bileşenler:Bir önceki maddede görsel özellik taşımayan; Örneğin sensörler gibi bileşenler görsel değildir. Bunların şekli, arka planı, genişliği, boyu vb. özellikleri yoktur. Sadece cihazdan alınan bilgileri uygulamaya aktarma görevini yerine getirirler. Bu bileşenler “Non-Visible Componenets” (Görünmeyen bileşenler) başlığı altında sıralanırlar.

Dizayn ( Designer) Ekranı - LEGO MINDSTORMS



"Android Yazılımı Artık Çok Kolay"




    1. LEGO MINDSTORMS (LEGO MINDSTORMS Bileşenleri): “LEGO MINDSTROMS” Yıllar boyu parçaları ekleyerek çeşitli yapı, araç vb objelerden esinlenerek hayata geçmiş teknoloji ve robot bilimini de içeren. Bir teknolojik yapboz diyebiliriz. Bu bölümdeki bileşenleri kullanmak için bir “LEGO MINDSTROMS” seti edinmeniz gerekli fiyatı kendi web sitesinde 350 Amerikan Doları idi bu kitap yazılırken. Türkiyede de ürün mevcut.
Bu bileşenler neler yapıyor diyorsanız, yukarıda değindiğimiz “BluetoothClient” bileşeni ile “LEGO MINDSTROMS” projenize bağlanıyor ve bağlanılan cihazda bulunan sensörler yardımı ile alınan bilgilere göre işlem yapmamızı aynı zamanda, robota hareket vermemizi sağlıyor.
Bu konu için detaylı bilgiye “http://www.lego.com/en-us/mindstorms/” ulaşabilirsiniz.

Dizayn ( Designer) Ekranı - Connectivity


"Android Yazılımı Artık Çok Kolay"




    1. Connectivity (Bağlantı ve Web Bileşenleri):Bu bileşen grubunda cihazın diğer cihazlar veya uygulamalar ile bağlantı kurmasına yarayan çeşitli bileşenler vardır.
      1. ActivityStarter: Bu bileşeni kullanarak isterseniz yine AppInventor 2 ile hazırlanmış bir uygulamayı başlatabilirsiniz, isterseniz de diğer uygulamaların istenilen sınıfını (Uygulama ekranı) başlatabilirsiniz, mesela kameradan fotoğraf almak için Android kamera uygulaması gibi. Web tarayıcısı, Harita gösterici yazılımı da buna dahildir. Bu başlatılan uygulamalar size “Result” değişkeni içinde bir değer döndürür.
      2. BluetoothClient: Bluetooth  özelliği olan cihazlar ile iletişim kurmaya yarayan bir istemci bileşendir. Bağlanılan cihaz ile ister metin (text) isterseniz dosya gönderimi yapmanıza olanak verir.
      3. BluetoothServer: Bluetooth  özelliği olan cihazlar ile iletişim kurmaya yarayan bir sunucu bileşendir. Gelen bağlantıları kabul eder ve iletişimi başlatır. “Text” dediğimiz metin karakterleri ve dosya paylaşımı destekler.
      4. Web: Bu internet tarayıcı bileşenidir Dizayn Ekranında “Properties” bölümündeki, “url” internet adresi yazılması durumunda uygulamanız başlar başlamaz bu web sayfasını görüntüler.

Gyroscope Sensor

Gyroscope Sensor ( Jiroskop Sensör ) Kullanıcı arayüzünde görünür olmayan bu bileşen ile Üç boyutlu Açısal Hız ölçümü yapılabilir. Ç...